Nr 21: Robin Hood

 

En riktig klassiker som har hängt med i alla år. Jag kommer ihåg när jag var lite lekte vi alltid "Robin Hood" haha.. En mysig film att titta på :o)

Mitt betyg:  ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Lägg gärna in en kommentar vad ni tycker


Klassiker nr: 21
Originaltitel: Robin Hood
Premiär (USA): 8 november 1973
Speltid: 80 minuter

Om filmen:
Följ med vår hjälte Robin, och hans trogne vän Lille John, när de kastar sig in i det ena våghalsiga äventyret efter det andra. Möt Lady Marian, Broder Tuck, Sir Väs, Sheriffen från Nottingham och alla andra oförglömliga figurer. Den förtrollande berättelsen och den medryckande musiken gör Robin Hood till en filmupplevelse som roar hela familjen, om och om igen.

Övrigt:
Filmen bygger egentligen på medeltidsfabeln om "Reynard the Fox" som berättas av bl.a. Goethe, om den sluga men skurkaktige räven som hela tiden lurar Lejonkungen. Eftersom räven i "Reynard the Fox" inte är speciellt sympatisk, fick man arbeta om fabeln och kombinerade den då med legenden om Robin Hood.

2009-04-19 @ 00:26:02 Min Disney samling Permalink


Kommentarer



Namn
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser)

URL/Har du blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0