Nr 18: Svärdet i Stenen

Denna filmen är också en av mina favoriter :o)
Mitt betyg:  ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Lägg gärna in en kommentar vad ni tycker

 Klassiker nr: 18
Originaltitel: The Sword in the Stone
Premiär (USA): 25 december 1963
Speltid: 76 minuter


Om filmen:
Ett makalöst gyllene svärd, fastkilat i en stor sten, utgör en frestande utmaning för de starkaste och modigaste männen i kungariket. Den som kan lossa svärdet blir Englands konung! Det är en spännande värld för den lille modige pojken Pysen. Han kan inte ana vilka svindlande upplevelser som väntar honom bland illvilliga häxor, eldsprutande drakar och knasiga trollkarlar!


Övrigt:
Baserad på den klassiska boken "The Sword in the Stone" från 1939 av T. H. White som grundar sig på legenderna om Kung Arthur och riddarna kring runda bordet. Här uppträder för första gången häxan Madame Mim, som på senare tid även förekommit i tecknade serier, främst i Kalle Anka & Co.

2009-04-19 @ 00:37:43 Min Disney samling Permalink


Kommentarer



Namn
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser)

URL/Har du blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0