Nr 14: Peter Pan

Denna älskade jag när jag var lite hade den både på vhs,bandbok och vanlig bok hihi.
Riktigr bra Disney klassiker!!


Klassiker nr: 14
Originaltitel: Peter Pan
Premiär (USA): 5 februari 1953
Speltid: 73 minuter

Om filmen:
Möt pojken som vägrar bli vuxen, och följ med på hans spännande äventyr i det fantastiska landet Ingenstans. Tillsammans med Darlingbarnen och lilla Tingeling kämpar Peter Pan mot den hemska Kapten Krok i en av Disneys klassiska tecknade filmsagor.

Övrigt:
Walt Disney ville skildra en klassisk barnberättelse som inte var i bokform och fann då Sir James Barries teaterpjäs "Peter Pan" från 1904. I det tecknade formatet kom historien till sin rätt; som pjäs hade man haft svårt att gestalta vissa scener (t.ex. den där Peter Pans skugga får eget liv), men som tecknad film blev resultatet övertygande.

2009-07-16 @ 18:57:31 Min Disney samling Permalink


Kommentarer



Namn
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser)

URL/Har du blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0