Nr 16: TörnRosa

Ännu en Klassiker! Det var sjukt länge sen jag såg denna men det jag kommer ihåg av den är att den är otroligt bra =)

Klassiker nr: 16
Originaltitel: Sleeping Beauty
Premiär (USA): 29 januari 1959
Speltid: 72 minuter

Om filmen:
När prinsessan Aurora föds jublar alla i kungariket! Alla utom den onda fen, som uttalar en förbannelse: att prinsessan före sin 16e födelsedag ska sticka sig på en slända och falla i sömn för evigt. Men Auroras gudmödrar, de tre goda feerna, använder sina goda krafter så att hon kan väckas till liv genom kärlekens kyss, om förbannelsen skulle bli verklighet...

Övrigt:
Baserad på den klassiska sagan av Charles Perrault "Histoires ou Contes du temps passé" från 1697. För att återskapa känslan av medeltidssaga lät Disney sina tecknare studera diverse medeltida konstverk, bl.a. Bayeuxtapeten, vilket framför allt märks i bakgrunderna.

2009-07-19 @ 00:12:38 Min Disney samling Permalink


Kommentarer



Namn
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser)

URL/Har du blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0