Nr 29: Bernard & Bianca i Australien

En film jag inte sett på flera flera flera år ska bli kul att se när jag får tid över =)


Klassiker nr: 29
Originaltitel: The Rescuers Down Under
Premiär (USA): 16 november 1990
Speltid: 74 minuter

Om filmen:
När den australiensiske pojken Joey försöker rädda en magnifik örn från fångenskap blir han själv ett byte i klorna på en hänsynslös tjuvskytt. Än en gång får våra två modiga möss Bernard & Bianca rycka ut till undsättning. På ryggen av en albatross tar de sig över Stilla havet till Australiens otämjda vildmark. I denna främmande värld väntar okända faror, illasinnade reptiler och rastlösa infödingar. Men också en liten pojke som befinner sig i stor fara. Kommer våra två hjältar att hinna fram i tid?

Övrigt:
Den första filmen som uteslutande är gjord med CAPS; ett datasystem utvecklat av Disney som bygger på att karaktärerna fortfarande tecknas för hand, men läses in i datorn där de färgläggs och kopieras in i bakgrunderna digitalt. Detta möjliggör snabbare och exaktare färgläggning, skuggningar och framför allt kameraåkningar och rörelser i flera plan. Disney vann en Oscar® för sin uppfinning.

2009-07-16 @ 18:45:18 Min Disney samling Permalink


Kommentarer



Namn
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser)

URL/Har du blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0