Nr 23: Bernad & Bianca

Denna är verkligen också en film jag älskade se när jag var liten. Dags och ses snart =)

Klassiker nr: 23
Originaltitel: The Rescuers
Premiär (USA): 22 juni 1977
Speltid: 73 minuter


Om filmen:
Den lilla föräldralösa flickan Penny är i stor fara - fångad i Djävulsträsket av den elaka Madame Medusa för en ovärderlig juvels skull. Via flaskpost når dock hennes rop på hjälp fram till den blyge, men listige Bernard och hans förtjusande partner Bianca. Bernard och Bianca må vara två små möss, men när det verkligen gäller finns det inga större hjältar. Penny skall räddas till varje pris. Och då får Madame Medusa och hennes två glupska krokodiler ha vilka andra planer som helst.


Övrigt:
Baserad på "The Rescuers" (1959) och "Miss Bianca" (1962) av Margery Sharpe. Bernard och Bianca markerar en övergång inom Disney, det är den sista filmen som uteslutande är gjord under överinseende av "the Nine Old Men", nio män som varit med och producerat alla filmer för Disney sedan Snövit 1937.

2009-05-15 @ 20:18:24 Min Disney samling Permalink


Kommentarer



Namn
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser)

URL/Har du blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0