Nr 2: Pinocchio

Han är ju bara för söt. Var så länge sedan jag såg denna film. Jag fick hem denna i veckan så blir snart disneydax för min del =)




Klassiker nr: 2
Originaltitel: Pinocchio
Premiär (USA): 7 februari 1940
Speltid: 84 minuter


Om filmen:
En stjärnklar natt kommer den blå fen och väcker Gepettos älskade trädocka Pinocchio till liv och ett fantastiskt äventyr tar fart. Den lille pojkdockans mod, lojalitet och ärlighet ställs på prov för att han ska kunna bli en riktig pojke. Trots goda råd från sin kloke vän Benjamin Syrsa blir Pinocchio indragen i det ena spännande äventyret efter det andra.


Övrigt:
Baserad på Collodis (Carlo Lorenzini, en italiensk journalist) historia, som först utkom som följetong 1880 och i samlad bokversion 1883. Pinocchio var överhuvud taget en av de dyraste filmerna som gjorts fram till 1940 och kostade då ofattbara 2,4 miljoner dollar. Kostnaden försatte nästan hela Disneystudion i konkurs, men som i alla sagor blev slutet lyckligt ändå. Pinocchio belönades med två Oscar® för bästa sång: "Ser du stjärnan i det blå" och bästa filmmusik.

2009-05-15 @ 20:14:02 Min Disney samling Permalink


Kommentarer



Namn
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser)

URL/Har du blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0