Nr 1: Snövit och de sju dvärgarna

Jag såg precis när jag gick igenom min disney samling att jag glömt lägga upp två underbara klassiker =)

Klassiker nr: 1
Originaltitel: Snow White and the Seven Dwarfs
Premiär (USA): 21 dec. 1937
Speltid: 80 minuter


Om filmen:
Walt Disney satsade sitt liv för Snövit. Ingen tecknad långfilm har fängslat fler generationer och fler människor än Disneys Snövit och de sju dvärgarna. Kanske beror det på den gripande sagan om oskuldsfullhet, avundsjuka, girighet, kampen mellan det goda och onda? Kanske beror det på att Walt Disney satsade allt han ägde för att förverkliga sin dröm om den första tecknade långfilm världen skådat.

Övrigt:
Baserad på bröderna Grimms saga Kinder- und Hausmärchen (1812-15). Första tecknade långfilmen någonsin och den första egentliga spelfilmen helt i färg. Walt Disney vann en special-Oscar® för Snövit som bestod av en stor statyett och sju små.

2010-02-02 @ 14:23:44 Min Disney samling Permalink


Kommentarer



Namn
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser)

URL/Har du blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0