Svar på kommentar

Anonym om 2 and...:
Hej måste ge beröm för en riktigt bra och intressant blogg!

Jag har en liten fråga som jag hoppas du kan besvara.
Om man går ca 30 min i konstant uppförsbacke ger det någon bra förbränning? Bättre, sämre än en promenad på 1 h i ingen lutning alls?



Svar: Det var en klurig fråga det...
Om du går uppförsbacke i 30 min ökar du din syreupptagningsförmåga då du ofta får väldigt hög puls och då förbränner du mer. Om du går med ingen lutning alls får du gå fortare för att komma upp i samma höga puls.
Jag kan faktiskt inte svara på vad 30 minuters promenad i backe motsvara i X antal minuters promenad i ingen lutning alls, vilket som är bättre eller sämre...
Själv föredrar jag plan lutning pga att jag haft en knäskada. Promenerar jag i lutning så får jag ont i knäet, plus att går man i för mycket i branta backar ökar man risken att få skador. 

Går du ute eller på löpbandet?
Går du på löpband så testa dig själv i så fall.
Ställ in din längd,vikt, ålder osv..
Gå i backe i 30 min och se hur mycker du förbränner...hur många kalorier du gör av med.
Nästa gång går du 60 min utan backe och går så fort du kan och då ser du hur mycket du förbrännt
 då, så jämför dom.
2010-03-04 @ 23:56:21 Permalink


Kommentarer



Namn
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser)

URL/Har du blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0